مشاوره کنکور ارشد برق

کنکور کارشناسی ارشد برق، جزوات کنکور ارشد برق، منابع کنکور ارشد برق، class-konkoor.ir

مشاوره کنکور ارشد برق

کنکور کارشناسی ارشد برق، جزوات کنکور ارشد برق، منابع کنکور ارشد برق، class-konkoor.ir

تحلیل درس به درس کنکور ارشد 92 (قسمت اول: ریاضیات)

سؤالات ریاضیات در آزمون کارشناسی ارشد 92، به لحاظ تعداد همانند سال قبل 12 بود ولی در بودجه‌بندی تغییر کوچکی رخ داده بود و آن اینکه 1 سؤال از سهم سؤالات ریاضی مهندسی کسر و به سهم سؤالات معادلات دیفرانسیل اضافه شده بود. در واقع امسال 6 سؤال به ریاضیات مهندسی، 4 سؤال به معادلات دیفرانسیل و 2 سؤال به آمار و احتمال اختصاص یافته بود. در زیر سؤالات هر یک از این دروس به تفکیک مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد:


معادلات دیفرانسیل

در کنکور کارشناسی ارشد سال 92 ، 4 سؤال از کل سؤالات مربوط به درس معادلات دیفرانسیل بود که در مقایسه با سال 91 یک سؤال بیشتر است. اولین نکته‌ایی که در مورد سؤالات امسال توجه ما رو جلب می‌کند آمدن دو سؤال از فصل "حل معادلات با استفاده از سری‌های توانی" است، حتی یکی از سؤال ها از مبحث بسل بوده که به ندرت مورد نظر طراحان است و این نشان می‌دهد که سیاست "غافلگیری" می‌تواند، دانشجویی که با توجه به بودجه‌بندی‌ها برای این فصل کمتر فسفر سوزانده را ناامید کند!! نکته دوم این که هم سال 91 هم سال 92 یک سؤال از فصل معادلات مرتبه دوم و بالاتر آمده که هر دوی آنها از مبحث معادلات همگن با ضرایب غیر ثابت از نوع کوشی اویلر بوده که نشان‌دهنده تست خیز بودن این مبحثه! جالب است بدانیم که دقیقاً همین تست جزو سؤال‌های کنکور ارشد مکانیک 92 هم بوده است نکته بعدی در مورد سؤالات معادلات دیفرانسیل ارشد برق سال 92 این است که از بین 4 سؤال ،3 سؤال را می‌توان بدون هیچ اطلاعاتی از معادلات دیفرانسیل و فقط با صبر و حوصله جواب داد !

ریاضی مهندسی

سؤالات ریاضی مهندسی رشته‌ی برق به لحاظ ضریب سختی آسان‌تر از سال قبل بود. 2 سؤال کاملاً تکراری (این سؤالات در سال‌های 86 و 90 در آزمون رشته‌ی برق مطرح شده بودند.) و یک سؤال که عین آن را در متن کتاب داشتیم، به نظر آزمون را برای داوطلبان امسال آسان کرده بود.

در آزمون امسال 1 سؤال از روابط کوشی ـ ریمان، 1 سؤال از فصل سری ‌فوریه، 2 سؤال تکراری از فصل معادلات با مشتقات جزئی، 1سؤال از فصل نگاشت و 1سؤال نسبتاً ساده از انتگرال‌گیری مختلط مطرح شده بود. به نظر می‌رسد طراحان وقت زیادی برای طرح سؤالات امسال نگذاشته بودند، ولی در کل سؤالات استاندارد بود و توزیع سؤالات در فصول هم به خوبی رعایت شده بود.

آمار و احتمالات

درآزمون کارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91)، همانند سال گذشته2 سؤال آمار و احتمال طرح شده بودکه در مقایسه با سؤالات سال قبل در ابتدا باید گفت که ضریب سختی سؤالات امسال بسیار کمتر از سال گذشته بود. امسال یک سؤال از"توزیعهای آماری" و یک سؤال از "متغیرهای تصادفی" داده شده بود که حل آنها به زمان زیادی نیاز نداشت.

سؤال اول یک سؤال ساده از بحث "توزیع پواسون" بود که به راحتی قابل حل بود و سؤال دوم نیز سؤالی در مورد تابعی از "متغیرهای تصادفی" بود که آن هم با کمی دقت به راحتی به گزینه صحیح می‌رسید.

با توجه به کم شدن تعداد سؤالات مجموعه ریاضی در این چند ساله و بالا رفتن درصد هر سؤال شاید به با اهمیت بودن سؤالات آمار و احتمال بتوان اشاره کرد. دانشجویان امسال به راحتی می‌توانستند با مطالعه منطقی در این درس به هر دو سؤال پاسخ دهند که این موضوع بسیار کمک کننده برای بالا بردن درصد مجموعه ریاضی بود.

منبع: مدرسان شریف                                                                                       ادامه دارد...

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد